19 Kasım 2013 Salı

Twitter’da Nasıl Trend Topic (TT) Olunur?

Twitter’da Nasıl Trend Topic (TT) Olunur?
Sosyal medyanın neredeyse günlük ihtiyaç haline geldiği günümüzde haliyle birçok beğeni kriteri de bu platformlar üzerine kurulmuş durumda. Youtube’da en çok izlenen video, Facebook’ta en çok paylaşılan durum ve Twitter’da Trend Topic (en çok konuşulan konu) gibi kavramlar adeta bir yarışmanın ödülü gibi lanse edilmeye başlandı.
Fakat diğerlerine nazaran daha dinamik olması nedeniyle bu ünvanlardan en sık değişeni ve en çabuk yayılanı Twitter’ın otomatik olarak atadığı Trend Topic yani “TT” ünvanı.  Okuduğunuz bir çok haberde, haberin öneminin vurgulanması için “bir anda twitter’da en çok konuşulan konu oldu” cümlesini  görmüşsünüzdür. Peki gerçekten “TT” olmak o konunun çok önemli, çok popüler olduğunun kesin kanıtımıdır. ”TT” olmak gerçekten zor bir iş midir? Biz Twitter’in istatistiklerinden ve algoritmasının çalışma mantığından yola çıkarak TT olmanın kriterlerini verelim siz de TT’nin ne kadar önemli olduğuna karar verin.
-Twitter’da bir başlığın en çok konuşulan konu olması için öncelikle “yeni” olması gerekmektedir. Daha önceden TT  listesine girmiş bir konunun yeniden o listeye girmesi hemen hemen imkansızdır. Bunun tek yolu, aynı başlığın çok sayıda yeni kullanıcı tarafından tekrar konuşulmasıdır. Örneğin #newyear başlığı her yıl tekrarlanan bir konu ancak bu konu üzerinde tahmin edersiniz ki her yıl eklenen milyonlarca yeni twitter kullanıcısı konuşmaktadır. #bieber başlığı da aslında oldukça popüler bir konudur. Ama bu başlık hakkında konuşanlar hep aynı hayran kitlesi olduğu için TT listesine girememektedir.
-Trend Topic aslında günlerdir konuşulan bir konuyu barındırmaz. Daha ziyade anlık güncellemelerle kullanıcının o anın en ateşli konusunu görmesi sağlanır. Sayılarla anlatırsak A konusu 10 gündür konuşuluyor ve toplamda 10.000 kez twit edilmiş olsun. Bunu saate yayarsak saatte yaklaşık 42 twit yapar. B konusu ise 1 saat içinde 1000 twit almış ancak 10 güne baktığınızda 6000 kez twit edilmiş olsun.  Bu durumda B konusu trend topic de görülecek ancak A konusu görülmeyecektir. Çünkü anlık çalışan algoritma mantığında A konusunun ivmelenmesi B ye nazaran oldukça düşüktür. Birçok eylemin ya da konserin bir anda TT listesine girmesinin en önemli sebebi budur. Çünkü 1-2 saat içerisinde gerçekleşen aktivite sırasında insanlar yoğunluğunu tamamen o konuya vermektedirler.
-Tahmini olarak kaç twit gerekir diye sorabilirsiniz. Bu tamamen günün yoğunluğuna göre değişir. Gece vakitlerinde gereken twit sayısı elbetteki gündüze nazaran daha azdır. Ülkemizi düşündüğümüzde bizim prime time zamanımızda ABD’nin çoğu kullanıcısı uykuda ya da işte olduğundan ülkemizde akşam saatlerinde bir anda patlak veren bir konunun TT listesine girmesi oldukça kolaydır.
-Atılan twit sayısından daha da önemli olanı twitlerin mümkün olduğunca farklı kullanıcı tarafından atılması. Yani 100 kişi bir konu hakkında saatte 100.000 twit bile atsa 10.000 kişinin saatte attığı 20.000 twit kadar Trend Topic’e girme şansı yoktur.
-Konuşulan konu belli bir kesime hakaret içermemeli, düzgün bir dille yazılmalı ve belli bir kesimi rencide edecek siyasi bir içerik barındırmamalıdır. Bu tip konular twitter tarafında TT’ye girmemesi için engellenmektedir.
- TT listesi varsayılan gösterimiyle bölgeseldir. Yani Türkiye’den girdiğinizde gördüğünüz bir TT konusu, Amerika’dan twitter’a girdiğinizde listede görünmeyebilir. Bunun sebebi o bölgeye uygulanan bir sansür değil muhtemelen o konunun o bölgede daha önce yoğun bir şekilde işlenmiş olmasıdır.

Bütün bu kriterler göz önüne alındığında ülkemizde yüzbinlerce takipçisi bulunan bir ünlünün prime time zamanında ortaya TT olması için attığı bir konunun TT listesine girme ihtimali oldukça fazladır. Aynı şekilde o an oynanan önemli bir derbi müsabakasında yaşanan bir an, twitter’da bir anda binlerce kişi tarafından konuşulur ve TT listesine girer. Ancak bu genelde saman alevi gibi olmaktadır. Akşam 8’de TT olan konuyu gece 12’de listede bulamayışınızın en önemli sebebi budur.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder